Mat
dersi ile ilgili elde ettiğimiz çıktıyı rapor etmeden önce
Mann- Whitney U testini biraz hatırlayalım. T testinin yerine
kullanmıştık çünkü verilerimizin normal bir dağılım
göstermediğini K-S örneklem testi uygulamasıyla görmüştük. 2
bağımsız rasgele örneklemimiz vardı ve ölçüm düzeyimiz en az
ordinaldı. Örneklemimiz 200 kişiden oluşmakta.
3 cins program türü
3 cins program türü
izleyen
öğrenci anakitlesinden rasgele seçtiğimiz 200 kişi bu kitleyi
temsil edebilir mi? Bir takım öngörülerde bulunmamamız ve bu
öngörülerin doğru çıkması bu temsil ilişkisinin sahici olduğu
anlamına gelir mi?
Unıtmayalım
ki II. Tip hata olasılığı nonparametrik test testlerde daha
büyüktür. Verilerimiz ordinal olduğu için Mann-Whitney U
testini kullanılmıştık ama çıktımızda iki anakütle
aritmetik ortalamasının belirli bir önem derecesinde birbirinden
önemli derecede farklı olup olmadığı test eden Wilcoxon
testinin sonuçlarını da görüyorduk. Neden?
indirip izleyebileceğimiz
videolarda hocalarımızın dersleri biraz aceleye getirdikleri kesin.
Velakin böyle bir ders imkanını açıkça herkesle
paylaştıklarından onları sonsuz bir teşekkür de borçluyuz.
Bilgi kimsenin babasının mali değiidir. Binlerce yıllık
milyonlarca insanın ortak emeğinin sonucudur. Bu yüzden de
kimsenin tasaruf ve mülkiyet hakkı iddia edebileceği bir şey
değildir.
Resmin
bütünü anakitleyi gölgelendirilmiş elips bölge örneklemi temsil
etmektedir. Gerçekte örneklem nadiren resmimizde görülen
büyüklüktedir. Bu oranlarda ancak bir nokta olabilir.
RAPOR: Araştırmada yalnızca mat dersinden alınan puanların cinsiyete göre değişip değişmediği sorgulanmıştır. Bunun için katılımcıların mat dersinden aldıkları puanların ortalamalarının farkı Mann Whitney U testi ile araştırılmıştır. Elde edilen sonuçlar, cinsiyet ile Mat dersi başarısı arasında anlamlı bir ilşkinin olmadığını göstermiştir ( U:4825; p=0.741; p>0.05).
Şimdi anakitle ve örneklem
kavramlarına yeniden bakalım çünkü raporumuzda üstü örtülü
bir şekilde bu bilgileri hatırtırız.
Anakitle ve örneklem:
RAPOR: Araştırmada yalnızca mat dersinden alınan puanların cinsiyete göre değişip değişmediği sorgulanmıştır. Bunun için katılımcıların mat dersinden aldıkları puanların ortalamalarının farkı Mann Whitney U testi ile araştırılmıştır. Elde edilen sonuçlar, cinsiyet ile Mat dersi başarısı arasında anlamlı bir ilşkinin olmadığını göstermiştir ( U:4825; p=0.741; p>0.05).
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder